poniedziałek, 19 grudnia 2011

Wymiana podswietlenia przyciskow i ludzików Civic

Demontaz regulatora nawiewu / Demontaz dolnej czesci kokpitu z gniazdem zapalniczki / Wymiana podswietlenia przyciskow i "ludzikow" Honda Civic SLi

1. Potrzebne elementy podświetlenia do wymiany

Diody LED w przyciskach (oporniki wbudowane w panelu):

5szt zielonych (+1szt na przycisk klimatyzacji)

2szt żółtych

Żarówki podświetlenia lodzików:

2szt T5 wsadka 1.2W lub odpowiednik LED (z opornikami do napięcia 12V)

2. Odkręcamy dwie śruby po bokach dolnej części kokpitu z gniazdem zapalniczki
Śruby "żółte" na wkretak krzyżakowy.

3. Odkręcamy dwie śruby od dołu
Śruby czarne z łbami w kształcie podkładek na wkretak krzyżakowy.

4. Odchylany górna cześć odkręconego elementu
W dolnej części odkręcony element włożony jest od góry na bolcach, należy wiec odgiąć do siebie i w gore oraz odłączyć wtyczkę zaznaczona na zdjeciu poprzez przyciśniecie przycisku na niej oraz wysuniecie. Warto włączyć bieg 2 lub 4 żeby było trochę więcej miejsca.

5. Odłączamy dwie wtyczki oraz wyciągamy radio (szczegółowe zdjęcia dalej w poradniku)
Wtyczka zaznaczona kolorem zielonym odpowiada za silniczki mieszalnika powietrza. Odłącza się ja w prawa stronę.

Wtyczka zaznaczona kolorem niebieskim odpowiada za podświetlenie, zasilanie i inne elementy regulatora nawiewu. Aby ja odłączyć warto przesunąć wtyczkę z gniazdkiem razem w lewo lub prawo, wówczas wyjdzie z zaczepu i łatwiej będzie ja rozłączyć.

6. Po wymontowaniu radia szukamy śruby z tylu regulatora jak pokazano linia przerywana
Demontujemy rowniez blachę radia, zabezpieczająca przed kradzieżą.

Odczepiamy cięgno regulacji ogrzewania, przy lewej stronie w nogach pasażera, wyczepiamy pancerz linki z zaczepu i wyciągamy w dol linkę.
UWAGA! Nie ciągnąc na sile linki w gore, podawać ja od dołu ponieważ gdy się załamie jest do wyrzucenia.


7. Odkręcamy tylna śrubę na wkretak krzyżakowy

8. Odkręcamy pierwsza przednia śrubę na wkręta krzyżakowy
Umieszczona jest zaraz za otworem po radiu po lewej stronie. Zastosować technikę pokazana na zdjęciach.



9. Odkręcamy druga przednia śrubę na wkręta krzyżakowy
Postępujemy podobnie tym razem z prawej strony.

10. Widok na odłączona wtyczkę i w oddali zaczep (pomarańczowy), z którego wtyczkę z gniazdkiem zsuwamy w bok

11. Widok na zaczep przewodów w pancerzu

12. Widok na wtyczkę górna i sposób jej odłączenia

13. Wyciągamy mieszalnik, można rowniez wtyczki przepchnąć i wyciągnąć

14. Widok na wiązkę przewodów od regulatora nawiewu

15. Od spodu regulatora odkręcamy śrubkę na wkretak krzyżowy

16. Wyczepiamy przedni szary panel podważając zaczepy i wybijając suwaki
2 zaczepy na gorze, 2 po bokach

17. Wymieniamy żaróweczki

W tym momencie można zakończyć akcje wymieniając tylko żaróweczki podświetlenia lodzików :) Ja zastosowałem niebieskie diody rozpraszające z płaskimi łebkami, na które na bezbarwny silikon nakleiłem kawałki folii aluminiowej w celu odbicia światła w stronę panelu - aby uniknąć mimo wszystko punktowego skupienia światła na ludzikach. Przy diodach należy pamiętać, ze ważna jest biegunowość, wiec warto przed złożeniem sprawdzić w samochodzie czy diody świeca, jeżeli nie wlozyc je odwracając ich spłaszczona część.

18. Dalsza rozbiórka - zdejmujemy biała cześć panelu
Aby tego dokonać odkręcamy od spodu blaszkę przytrzymująca suwaki.
Śruby krótkie mocują samą blaszkę, śruby długie mocują białą część regulatora.

19. Odkręcamy śrubę od spodu trzymająca biały panel
Odkręcenie śruby nie da efektu odblokowania, przy niej znajduje się zatrzask, należy "uszko" śruby delikatnie podważyć i wyczepić panel

20. Przytrzymując dolny zatrzask odczepiamy po kolei górne

21. Podważamy przyciski, z dowolnej strony

22. Wyciągamy przezroczysty elementy rozpraszający światło w okol przycisków, warto go wymyć woda z mydłem przy użyciu szczoteczki

23. Widok na zdemontowana biała cześć regulatora

26. Usuwamy diody przez wlutowanie i odciągniecie cyny
Ja usunąłem tylko zielone, żółte pozostawiłem.

27. Widok na diody po niedokończonym wlutowaniu z opornikiem
Oryginalne diody japońskie pracują na napięcie 12V dlatego musiałem zastosować oporniki do diod - zależnie od zakupionej wersji diod. Należy zwrócić uwagę przy zakupie aby dioda mieściła się w przycisku, najlepiej wziąć jeden przycisk do sklepu :) Można je wyjąc bez demontażu całego regulatora.

28. Gotowe wlutowane diody z opornikami, zalane na końcu zostały klejem na gorąco aby opornik się nie przemieszczał i nie zrobił żadnego zwarcia. W przypadku zakupienia diod soczewkowych warto zeszlifować soczewkę, jednak należy po takiej akcji sprawdzić czy dioda działa, często można ja w ten sposób uszkodzić gdy zbyt mocno zeszlifujemy soczewkę.

29. Widok na diody po zamontowaniu

30. Teraz WAŻNY element zabawy

Diody niebieskie zakupione przeze mnie po przekręceniu kluczka na zapłon świeciły, po włączeniu świateł gdy aktywowany jest układ przyciemnienia oświetlenia deski (w tym przycisków) gasły ponieważ zbyt mało woltów dochodziło do nich. Bylem zmuszony w związku z tym do przerwania obwodu przyciemniającego diody przycisków w regulatorze. Na zdjeciu obok pokazano, który element należy wylutować lub przerwać jego obwód. Po takiej akcji należy zamalować diody żółte (jeżeli pozostały oryginalne) kolorem czarnym od przodu, ponieważ w nocy zbyt intensywnie świecą.

31. Widok na płytkę drukowana od spodu

Widać rozgałęzienie od doprowadzenia +12V do podświetlenia ludzików w kierunku układu przyciemniającego przyciski (z lewej skrajnej strony na czerwono). Kolor niebieski to -masa.

32. Widok na diodę niebieska zastosowana przeze mnie w przyciskach
KONIEC - składamy wszystko w odwrotnej kolejności i montujemy do auta :) Przed przykręceniem i poskładaniem kokpitu SPRAWDŹ czy wszystko działa jak powinno, rowniez każdy z przycisków.

33. Efekt przeróbki

1 komentarz: