niedziela, 11 grudnia 2011

Regulacja luzów zaworowych Honda Civic V ge

Demontaż pokrywy zaworów – demontaż górnej części osłony paska rozrządu – regulacja luzów zaworowych



1. Wyciągamy kable wysokiego napięcia ze świec oraz linkę gazu.

Pokrywa zaworów ma wyglądać tak jak na zdjęciu obok. Linka gazu zaznaczona na zdjęciu oraz skąd ja wyciągnąć. Można ja zakrzywić w stronę szyby i tam gdzieś zaczepić aby nie przeszkadzała.



2. Odkręcamy nakrętki mocujące i ściągamy wąż odmy.

4 nakrętki na klucz 10. Waz zamocowany jest opaska, która należy potraktować kombinerkami i ściągnąć od siebie. Następnie jeżeli waz nie chce zejść chwycić go delikatnie kombinerkami przy jego końcu (tam gdzie jest nałożony na króciec osłony rozrządu) i delikatnie obruszać. Czerwone przekreślenia oznaczają tylko tyle ze juz w tym momencie nie powinno być linki gazu.



3. Rozbrojona pokrywa i odrywanie jej od uszczelki.

Tak wygląda pokrywa pozbawiona elementów osprzętu i mocowań:

* 1. Odgięta linka gazu
* 2. Ściągnięty waz odmy
* 3. Uchwyty linki gazu pozostaje - tu była zaczepiona linka
* 4. Odkręcone nakrętki
* 5. Miejsce przyłożenia wkrętaka płaskiego



Wkładamy wkrętak w szczelinę pomiędzy korpusem głowicy a obudowa, która ściągamy. Widać w tej szczelinie gumowa uszczelkę. Wkładamy delikatnie wkrętak aby nie uszkodzić uszczelki i przekręcamy go w celu podważenia pokrywy. Tak samo robimy w zaznaczonych na czerwono miejscach. Pokrywa jest przyssana przez olej i uszczelkę.



UWAGA!!!

Jeżeli chcemy zdjąć tylko górną cześć osłony paska rozrządu to tylko prawa stronę podnosimy lekko i walczymy z osłoną paska.



4. Po zdjęciu pokrywy zaworów czyścimy ja - warto wyciągnąć uszczelkę, przeczyścić ja z oleju oraz jej gniazdo. Przy okazji sprawdzamy jej stan i czy nie jest przerwana.

Ja pokrywę zdjąłem po tym kroku aby nie leciał syf na rozrząd. Odkręcamy 2 śruby na klucz 10 mocujące górną osłonę paska rozrządu.



5. Krotki opis.

Na zdjęciu obok widać pasek rozrządu wraz z kołem rozrządu. Czerwona numeracja określa gniazda świec a tym samym numery cylindrów czy tłoków. Zawory ssące mamy po stronie ssącej = 8szt, po 2 na jeden cylinder. Zawory wydechowe mamy po stronie kolektora wydechowego = 8szt jak poprzednio.



6. Zdejmujemy lewej przednie kolo i przygotowujemy klucz.

Co będzie potrzebne:

* 1. Nasadka wymiaru 17 najlepiej sześciokątna wewnątrz i dość długa (ponad 30mm)
* 2. Dwie przedłużki na duży kwadrat
* 3. Klucz na kwadrat aby kręcić silnikiem



7. Tak wygląda nasadka z dwiema przedłużkami.

Przedłużki służą tylko do tego aby "wyjść" z kluczem na zewnątrz auta. Można sie pomęczyć w nadkolu jak ktoś lubi. Jedna przedłużka i tak musi być.



8. Ustawienie 1 tłoka w górnym martwym położeniu.

Kręcimy tak długo kluczem w nadkolu W LEWO do momentu gdy napis UP będzie na górze a linie 1 i 2 będą równolegle czyli pokryją sie z gładzią głowicy gdzie dolegała uszczelka pokrywy zaworów. U mnie jakiś mechanik kiedyś pomalował linie służącą do ustawiania GMP w innych głowicach (silnikach) i zrobił odniesienie na obudowie dolnej paska (oznaczenie niebieskie 3). Tez dobry sposób.



9. Ustawianie zaworów pierwszego cylindra.

Wybieramy z blaszek szczelinomierza taka, która ma wymiar 0,25mm i próbujemy wepchnąć ja w szczelinę zaznaczona na czerwono. Jeżeli weszła z luzem i jeszcze ma luz tzn. ze mamy źle wyregulowany dany zawór wydechowy. Jak chcemy możemy pokombinować z blaszkami i zbadać jaka mamy szczelinę (luz zaworowy).



REGULACJA

Przygotowujemy blaszkę 0,25mm, oczyszczona ze smaru i brudu. Poluzowujemy nakrętkę na klucz 10 (najlepiej oczkowy) oznaczona numerem 2 i lekko ja odkręcamy. Wkładamy wkrętak plaski i odkręcamy bądź dokręcamy śrubę regulacyjna tak, aby szczelinomierz wszedł i aby jego wyciągnięcie stawiało opór (niemały). Jeżeli ciężko jest go wyciągnąć trzeba kombinować z wkrętakiem płaskim i śrubą regulacyjna. Jeżeli uzyskaliśmy zamierzony efekt i szczelinomierz mamy nadal podłożony to trzymając śrubę regulacyjna dokręcamy nakrętkę. Sprawdzamy raz jeszcze szczelinę i czy szczelinomierz wchodzi i wychodzi z oporem. Teraz zajmujemy sie kolejna szczelina (obok, na zdjęciu z prawej strony również na czerwono zaznaczona). Postępujemy identycznie. Maja ustawione szczeliny na 0,25mm przechodzimy do regulacji zaworów ssących po drugiej stronie. Od strony szyby. Tym razem wybieramy blaszkę 0,20mm i działamy identycznie.



PO REGULACJI

Przekręcam silnik w lewo o 180stopni obrotu klucza co wyjdzie o 90stopni obrotu rozrządu. Napis UP będzie po lewej a linie stanowiące poprzednio poziom teraz są prostopadle do powierzchni głowicy. Dokonujemy regulacji w ten sam sposób ale teraz cylindra 3-go. itd. wg kolejności podanej w kolejnym kroku.



10. WAZNE INFORMACJE



KOLEJNOSC REGULACJI

Tak jak zapłon czyli: 1 3 4 2

* "UP" w gore - regulujemy 1 cylinder (4 zawory)
* "UP" w lewo - regulujemy 3 cylinder (4 zawory)
* "UP" w dół (do góry "nogami") - regulujemy 4 cylinder (4 zawory)
* "UP" w prawo - regulujemy 2 cylinder (4 zawory)

Ważne aby teraz obrócić kilka razy silnikiem w lewo i przystąpić do sprawdzenia szczelin raz jeszcze. Ewentualnie dokonać korekty.



LUZY ZAWOROWE

* zawór ssący = 0,18 do 0,22mm
* zawór wydechowy = 0,23 do 0,27mm



Dla dociekliwych!!!



Dlaczego stosuje sie luz zaworowy, nie powinno być tam 0,00mm?

NIE, ponieważ silnik sie nagrzewa i po uzyskaniu optymalnej temperatury elementy ulęgają rozszerzeniu i w tym momencie luz jest skasowany, wynosi w okolicach 0mm.



Czy luz na zaworach ssących i wydechowych nie powinien być taki sam?

NIE, ponieważ powietrze zasysane obok zaworów ma temperaturę około 20 stopni a wiec chłodzi te zawory, ich trzonki itd. Natomiast spaliny maja bardzo wysoka temperaturę przez co zawory wydechowe są mocniej nagrzewane a wiec tym samym więcej sie rozszerzają w związku z czym i luz musi być na nich większy.



Co sie dzieje jak luz jest zbyt mały?

Po nagrzaniu silnika zawory nie są domykane przez co jest ciągle otwarty kanał ssący lub wydechowy. Wpływa to niekorzystnie na sprężanie, ponieważ komora jest niezamknięta. Mieszanka nie ulega spaleniu całkowitemu lub wcale.



Co sie dzieje jak luz jest zbyt duży?

Po nagrzaniu silnika zawory są domykane ale zbyt późno otwierane. Powoduje to pogorszenie napełnienia i opróżnienia komory spalania przez co osiągi silnika spadają. Objawia sie to klekotaniem. Mimo to sytuacja zbyt dużego luzu jest korzystniejsza od zbyt małego luzu.



Co spowoduje długotrwała jazda ze zbyt dużym luzem zaworowym?

Większe zużycie paliwa, szybsze zużywanie sie części współpracujących rozrządu typu dźwigienka, trzonek zaworu oraz krzywka - następują uderzenia co jest niekorzystne.



Prawidłowo ustawiony rozrząd zapewnia kulturę pracy silnika zimnego i ciepłego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz