wtorek, 6 grudnia 2011

Wymiana bebnow i szczenek chamulcowych

Wymiana bębnów i szczęk hamulców bębnowych / Pełne czyszczenie i konserwacja HONDA Civic LSi hathback 3D
1. Bezpieczny demontaż

W kabinie, pod popielniczka pasażerów mamy śrubę napinająca linki hamulca ręcznego. Popuszczamy ja prawie całkowicie kręcąc w lewo.

Dokonujemy demontaż malowanych bębnów.

Po zdjęciu bębna hamulcowego wydmuchujemy pyl sprężony powietrzem a następnie przystępujemy do demontażu elementów hamulca.

2. Wyciągamy sprężyny każdej szczeki hamulca

Kombinerkami lub nawet ręka przyciskamy blaszkę sprężynująca i staramy się obrócić o 90 stopni trzpień (lub blaszkę). Następnie blaszkę wyciągamy do siebie a trzpień wypychamy w stronę auta.

Szczeki są teraz luźne, trzymają je na gorze i dole gniazda, do których dociskane są za pomocą sprężyn.

3. Uwalniamy szczeki z dolnego uchwytu

Wycia gamy sprężynkę zza jęzorka. Następnie wyciągamy szczeki z dolnego uchwytu (spokojnie, sprężyna da się na tyle rozciągnąć)

4. Demontujemy dolna sprężynę

Po uwolnieniu szczek spokojnie wyciągamy sprężynkę dolna.

Na tym etapie możemy wyciągnąć obie szczeki zza piasty w nasza stronę. Trzymać je będzie jedynie linka hamulca ręcznego.

5. Wyciągamy linkę hamulca ręcznego
Należy ściągnąć sprężynkę a następnie wyhaczyć końcówkę linki dźwigienki.

6. Czyścimy tarcze mocowania hamulców

Przeprowadzamy czyszczenie tarczy, do której mocowane są szczeki szczotka z twardym włosem a następnie druciana.

Uważać należy na gumki rozpieracza hydraulicznego. Można go dla kontroli pościskać i poprzesuwać w lewo i prawo. Jeżeli chodzi lekko tzn ze jest dobry. Inaczej proponuje czyszczenie lub wymianę na nowy.

Na zdjeciu widzimy wnękę bez szczek i elementów hamulca. Do konserwacji użyłem srebrzanki.

7. Dalszy demontaz

Zdemontowane szczeki wyglądają tak jak na zdjeciu. Należy teraz usunąć sprężynę górną. Aby to zrobić najwygodniej obrócić szczeki na druga stronę.

8. Demontaż sprężyny zapadki

Wkretakiem płaskim podważamy końcówkę sprężynki zapadki i wyciągamy ja na bok.

9. Demontaż górnej sprężyny

Przy użyciu wkrętka płaskiego i motka lub innych narzędzi wypychamy końcówkę sprężyny.

10. Odbezpieczamy bolec dźwigni ręcznego

Przekręcamy zawleczek tak aby wygodnie nam było ja wypchnąć (1). Następnie wkrętakiem płaskim wyciągamy zawleczkę ze sworznia (2). Na koniec wybijamy sworzeń (3) oddzielając szczękę hamulca od dźwigni hamulca ręcznego.

11. Wszystkie części hamulca bębnowego

1. Szczeki hamulcowe (wymieniamy na nowe)

2. Bolce szczek

3. Sprężyny bolców szczek

4. Sprężyna górna ściągająca szczeki, odpowiedzialna za powrót rozpieracza

5. Sprężyna dolna szczek, ściągająca je do dolnego uchwytu

6. Dźwignia hamulca ręcznego

7. Sworzeń dźwigni, sprzegajacy dźwignie z jedna ze szczek

8. Podkładka sprężysta sworznia

9. Zawleczka sworznia

10. Zapadka samoregulatora

11. Sprężyna zapadki

12. Samoregulator kompensujący zużycie szczek, składa się z 3 części w tym jedna z zębami dla zapadki (sprzęgło jednokierunkowe)

12. Po czyszczeniu... montaż

Smarujemy sworzen oraz zaznaczone miejsca dźwigienki ręcznego. Czyli tam gdzie występuje tarcie dźwigni o szczękę oraz na sworzniu

13. Sworzeń - ważna kwestia

Po włożeniu sworznia w szczękę hamulca, nakładamy dźwigienkę, podkładkę i wsuwamy zawleczkę. Ważne aby zawleczkę tak obrócić aby nie mogla się wysunąć.

14. Samoregulator

Rozkładamy samoregulator na 3 części. Czyścimy całość, łącznie z gwintem (szczotka druciana). Następnie wszystko smarujemy i składamy w całość.

Jak widać na zdjeciu dłuższa część samoregulatora ma inaczej ukształtowany "widelec". Trzeba to tak założyć aby dźwigienka ręcznego miała swobodę ruchu.

15. Samoregulator - prawidłowa pozycja

Widzimy, ze krótszy "was widelca" daje miejsce wypukłości dźwigienki.

16. Najtrudniejszy etap

Teraz najgorsze. Trzeba uzbroić się w cierpliwość. Przytrzymujemy nogami szczeki dociskając je do podłożą i próbujemy założyć górną sprężynę.

Trzeba tutaj trochę wygibasów, rożnych ruchów wkrętakiem. Jak ktoś woli można użyć kombinerek i naciągnąć sprężynę. Musi ona dobrze wejść w gniazda.

Czyli ma leżeć na płaszczyźnie szczek.

17. Zapadka

Wkładamy zapadkę jej sworzniem (smarując go wcześniej) w szczękę a następnie przekręcamy tak aby wsunęła się ona pod samoregulator. Kolejno zakładamy jej sprężynę.

18. Hamulec w fazie montazu

Tak wyglądają szczeki wstępnie złożone i przygotowane do montazu.

19. Zakładamy linkę rzecznego

Tak jak uprzedni, naciągając sprężynę i wkładając w hak końcówkę linki. Strzałka wskazuje przód i tył auta - zdjęcie jest obrócone.

20. Zakładamy szczeki za piastę

Wkładamy szczeki z elementami za piastę a linka ręcznego ma być w takim miejscu jak na zdjeciu. Za dolnym uchwytem szczek.

21. Górna cześć hamulca

Szczeki ustawiamy na rozpieraczu. Maja one specjalne proste gniazda. Można tam dać odrobinę smaru. Ważna kwestia jest sprawdzenie złożenia zapadki.

Na samoregulatorze ma spoczywać plaska część sprężyny górnej a na niej od naszej strony dopiero zapadka. Co więcej, zapadka ma dolegać do zębów - jeżeli tak nie jest należy ja odgiąć. Najlepiej w miejsc gdzie sprężyna górna ma mniej zwojów. ZAPADKA MUSI BYĆ W ZĘBACH SAMOREGULATORA!

22. Dolna sprężyna

Tak jak uprzednio, zakładamy dolna sprężynę i za pomocą płaskiego wkretaka przerzucamy kolejno szczeki za uchwyt a sprężynę za jęzorek.

23. Na koniec

Tak założone szczeki są już prawie gotowe. Przecieramy okładziny cierne benzyna ekstrakcyjna - mogły ulec zatłuszczeniu podczas zakładania. Następnie delikatnie je ścieramy papierkiem ściernym i znowu benzyna (ważne aby odtłuszczać w jedna stronę a nie góra-dol).

Zakładamy bęben i po sprawie:) Kilka mocniejszych wciśnięć hamulca, jazda w przód i w tył także. Następnie pozostaje wyregulowanie dzwigni rzecznego, tak aby na 1 żabko zaczynało się wyraźne zwieszenie siły.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz