wtorek, 6 grudnia 2011

Demontaż drzwi Honda Civic V gen

Demontaż drzwi – demontaż zawiasa drzwi – wymiana sworznia zawiasa drzwi – regulacja drzwi



1. Przed rozpoczęciem pracy.

Chowamy lusterko (dla bezpieczeństwa i wygody). Opuszczamy szybę maksymalnie w dół (żeby mieć za co złapać drzwi i tez dla bezpieczeństwa. Otwieramy drzwi maksymalnie.



Przygotowujemy narzędzia i przyrządy:

* klucz 12 najlepiej rożne rodzaje
* nieduży młotek (wymiaru 20x20mm)
* wkrętak płaski z ostrą końcówką (do zawleczek niepełnokołowych)
* podnośnik samochodowy (lewarek) hydrauliczny lub nożycowy (lub druga osoba)

Na zdjęciu jest przykład miejsca podparcia drzwi podnośnikiem.



2. Wybijamy bolec ogranicznika drzwi.

Uderzamy od dołu i otwieramy z czuciem drzwi aż dojdą do oporu (uwaga na błotnik, przy źle wyregulowanych drzwiach można sobie zarysować np. drzwi).



3. Odłączamy elektrykę.

Szukamy na drzwiach wtyczki osłoniętej guma, ściągamy gumę w stronę samochodu i wciskając jak na zdjęciu zaczep wtyczki odłączamy ja od drzwi. Fotka z drzwi zdemontowanych, widać wyraźnie zaczep. Wciskamy jak nakazuje strzałka czerwona. Wyciągamy wtyczkę z gniazda w drzwiach zgodnie z zielona strzałką. Kolorem żółtym pokazany jest ogranicznik drzwi, którego przed momentem rozłączyliśmy wybijając sworzeń. Upewniamy sie czy jakiś laik nie wprowadził do drzwi kabelków obok wtyczki - inaczej je pourywamy (w sumie i tak trzeba je obciąć chyba ze ktoś nam będzie cały czas trzymał drzwi).



4. Wyciągamy niepełny pierścień zabezpieczający sworzeń zawiasu lub demontujemy drzwi.

Niepełny pierścień ma dwa wypusty służące do włożenia wkrętaka płaskiego o szerokości ok 3mm. Wkładamy tam wkrętak i przekręcamy, uwaga na zawleczkę - raczej wyskoczy gdzie jej sie będzie podobało.

Na zdjęciu widoczny jest zawias po zdemontowaniu całkowitym drzwi. Dzieje sie tak czasem ze sworznia po odbezpieczeniu nie można wybić - takie uszkodzenie miąłem na dolnym zawiasie. Zapiekl sie sworzeń w tulejkach i sworzeń obracał sie z całym zawiasem (co jest nieprawidłowe).

Kolor żółty - dwie śruby na klucz plaski 12, trzymające drzwi z możliwością regulacji drzwi zamkniętych w stronę samochodu i na zewnątrz. Ustalają płaskość powierzchni bocznej blotnik przedni-drzwi.

Kolor czerwony - niepełny pierścień zabezpieczający.

Kolor zielony - wkrętak plaski włożony w wypustkę w pierścieniu.



5. Demontaż całkowity zawiasu.

Należy odkręcić dwie śruby zaznaczone na zdjęciu. Dostęp jest utrudniony przez błotnik, jednak klucz fajkowy oczkowy lub podobne cudo wyginane spełni zadanie. Instrukcja mówi, ze właśnie te śruby służą do regulacji drzwi góra dół (tylniej części). Zarazie nie sprawdzałem, szkoda mi je ruszać gdyż całość jest ładnie zakonserwowana. Czekam na informacje od Was.



6. Demontaż drzwi z zawiasami.

Do zawiasów można dojść odkręcając nadkole jak na zdjęciu obok - szczególnie wygodne w przypadku zawiasu dolnego. Należy skręcić kolo tak aby mieć wygodne dojście do śrub mocujących nadkole z tworzywa sztucznego. Odkręcamy trzy wkręty na krzyżak (mocowanie chlapacza), jeden kolek rozporowy wyciągamy, oraz kolejny w głębi (tu przyda sie krotki wkrętak krzyżakowy).



7. Regulacja drzwi.

Na zdjęciu obok (odwrócone o 90 stopni) pokazano zawias dolny widziany przez nadkole. Kable przy wtyczce nie ma seryjnie.



Regulacja drzwi możliwa jest w dwóch płaszczyznach:

1. Wzdłuż samochodu - w celu np. zniwelowania opadnięcia drzwi, niedolegania uszczelek, złego domykania, ocierania przodu drzwi o błotnik podczas otwierania i zamykania.

2. W poprzek samochodu - w celu ustalenia płaszczyzny boku auta pomiędzy błotnikiem przednim (głownie) oraz drzwiami, uniknięcia dostawania sie brudu w przestrzeń zawiasowa podczas ruchu auta itp.

Do regulacji z pkt. 1 służą dwie śruby na zdjęciu widziane od boku.

Do regulacji z pkt. 2 służą dwie śruby na zdjęciu widziane od łba śrub.



Podczas regulacji polecam popuszczenie znaczne jednej śruby na zawias i regulacji dokręcając tylko druga ze śrub. Po wyregulowaniu dokręcić obie i najlepiej zamalować lub zasilikonować - ewentualnie natłuścić smarem.



8. Sworzeń wymontowany wygląda tak:

* 1 - łeb sworznia
* 2 - wieloklin zabezpieczający przed obrotem sworznia
* 3 - część pracy sworznia z tulejka
* 4 - stożek wprowadzający
* 5 - nieistotne
* 6 - część pracy sworznia z tulejka
* 7 - podtoczenie pod pierścień zabezpieczający
* 8 - podtoczenie pod niewiadomo co
* 9 - stożek naprowadzający



Dokładny rysunek dla tokarza poniżej:



Materiał na sworzeń - tłoczysko amortyzatora (dla niewtajemniczonych, to co wychodzi z amorka i sie błyszczy pod osłoną, na końcu ma gwint).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz